Výskum online návštevnosti IABmonitor bol do 31. 3. 2019 vedený pod názvom AIMmonitor. Zmena názvu merania v roku 2019, ako aj domény monitor.iabslovakia.sk, na ktorej nájdete verejne dostupné dáta, súvisela s aktualizáciou metodiky a prechodom na metodiku gemiusOverNight.
Nižšie nájdete všetky potrebné informácie o aktualizáciách v metodike merania zoradené chronologicky:
Výskum IABmonitor je postavený na riešení gemiusAudience™, ktoré využíva vlastnosti dát získané pomocou site-centric spôsobov zberu informácií, spolu s oddelenými dátami štrukturálnej štúdie (charakteristiky populácie). Pôvodná metodika gemiusMultiplatform (ktorá bola platná do 1.4.2019) priniesla možné sledovanie návštevnosti a ostatných veličín na úrovni PC, Phone, Tablet ako aj Total (všetky zariadenia).
IABmonitor od 1.5.2020 oficiálne spúšťa meranie video obsahu zapojených médií. Od tohto dátumu sa do Stream merania môžu zapojiť prevádzkovatelia médií so svojim video obsahom.
Stream meranie prináša napríklad údaje o celkovom počte zrealizovaných video views, počte reálnych užívateľov, priemernom počte video views a počte návštev na jedného užívateľa, priemerný ako aj celkový strávený čas. Nové štatistiky napomôžu mediálnym agentúram k lepšiemu plánovaniu tohto reklamného formátu.
V nadväznosti na túto zmenu bola doplnená aktuálna metodika merania IABmonitor, aktualizvané Pravidlá pre médiá zapojené do výskumu IABmonitor a vypracovaný implementačný manuál.
Všetky dokumenty k dispozícii na stiahnutie:
Aktuálna metodika platnú od 24.4.2020
Implementačný manuál pre meranie Stream (video obsahu)
Pravidlá internetových médií zapojených do výskumu IABmonitor
Viac podrobností o meraní stream v tlačovej správe.
Od 1.12.2019 bol do merania IABmonitor zavedený mobilný a tabletový panel, prostredníctvom ktorých sú k dispozícii sociodemografické dáta už pre všetky zapojené platformy, vrátane platformy „Total“. S touto zmenou dochádza aj k aktualizácii súčasnej metodiky stanovenia ukazovateľa „Reálnych užívateľov“, metodika BPS (Behavioral Panel Synthesis).
Podrobnosti o zmenách, ktoré úprava metodiky priniesla, nájdete aj v tlačovej správe.
Aktualizovaná metodika gemiusOverNight prináša do merania viacero pozitívnych zmien. Ide o najnovší a najmodernejší prístup k online meraniu návštevnosti, ktoré Gemius implementoval vo všetkých krajinách, kde realizuje výskum návštevnosti.
Medzi novinky patria:
S upgradom metodiky dochádza k zmenám v prípade ukazovateľa RU, ktorý má za cieľ lepšie reflektovať zmeny na trhu. Podľa testovacích dát sa očakáva v priemere nárast počtu RU na platforme Total o 4%, pokles na platforme PC o 3% a nárast mobilných platforiem (Smartphone a Tablet) o 3% oproti aktuálnej metodike Multiplatform. Vývoj návštevnosti jednotlivých médií sa môže líšiť v závislosti od charakteristiky ich návštevnosti.
S gemiusOverNight sú vo všetkých výstupoch prezentované rovnaké hodnoty pre všetky metriky. Neexistuje tu rozdiel medzi dátami v gemiusExplorer a v Online aplikácii (GAR), pretože všetky dáta sú sprocesované a zverejnené do druhého dňa.
IAB Slovakia spoločne s realizátorom neodporúča dáta gemiusOverNight porovnávať s výsledkami merania spred 31.3.2019. Staršie výsledky výskumu nájdu užívatelia k dispoziícii v aplikácii gemiusExplorer a taktiež k stiahnutiu na tejto adrese vo formáte XLS (súbor má velkosť 115MB), prípadne kedykoľvek na vyžiadanie emailom na adrese iabmonitor(zavináč)gemius.sk.
Podrobnosti o realizovaných zmenách nájdete v tlačovej správe.
Dokumenty na stiahnutie:
Aktuálna metodika výskumu IAB monitor platná od 24. 4. 2020
FAQ k metodike gemiusOverNight
GAR
Online aplikácia – GAR, ktorá je umiestnená na webovej stránke monitor.iabslovakia.sk, umožňuje verejný prístup k oficiálnym výsledkom výskumu IABmonitor, ktorým je rebríček Médií zapojených do merania. Taktiež sú dostupné rebríčky s agregovanými dátami médií, ktoré patria pod jedného Prevádzkovateľa, rebríček Kategórií a rebríček Packov, ktoré združujú rôzne služby, podľa požiadavky konkrétneho Prevádzkovateľa. GAR obsahuje denné, týždenné a mesačné dáta, ktoré sú dostupné vždy na nasledujúci deň po skončení meraného obdobia. Metriky dostupné v GAR sú rozdelené podľa platformy z ktorej bola vykonaná návšteva – Total, PC a Phone a Tablet. Sú tu dostupné počty Reálnych užívateľov (RU), Zobrazenia (PV), Návštevy (V), Celkový strávený čas (TTS), Priemerný strávený čas na RU (ATSru) a Priemerný strávený čas na Visit (ATSv).
Dokument na stiahnutie:
Manuál ku GAR
Otázky ohľadom funkcií a metrík zobrazených v GAR zasielajte na IABmonitor(zavinac)gemius.sk.
.GEM
Prostredníctvom aplikácie je možné analyzovať zvolené cieľové skupiny vo vybranom časovom období (deň, týždeň, mesiac). Dostupné metriky sú rovnaké ako v GAR a sú doplnené o informácie o cieľových skupinách, Reach, Duplikácii užívateľov, apod.
Dáta sú dostupné prostredníctvom GEM súboru, ktorý si môžu Kontaktné osoby Prevádzkovateľa stiahnuť cez Knižnicu v aplikácii gemiusExplorer cez menu “Subor” > “Open Overnight data”. Výsledky výskumu sú dostupné vždy nasledujúci pracovný deň. Prístupové údaje k dátam v GEM súbore zašle Realizátor po podpise zmluvy emailom na Kontaktné osoby Prevádzkovateľa.
Otázky ohľadom metodiky, výstupných dát, funkcií a metrík zobrazených v GAR a .GEM zasielajte na IABmonitor(zavinac)gemius.sk. Na rovnakej adrese si môžete dohodnúť aj osobnú konzultáciu aplikácie, analytiky dát a možností využitia v praxi.
IAB Slovakia – združenie pre internetovú reklamu je najväčším združením pôsobiacim na slovenskom digitálnom trhu.
Aktuálne má 58 členov, ktorými sú najväčší slovenskí vydavatelia, mediálne agentúry, tech platformy, zadávatelia reklamy a ďalší významní hráči pôsobiaci v oblasti internetovej reklamy. Prevádzkuje jednotný nezávislý auditovaný rebríček návštevnosti slovenských internetových médií IABmonitor.