V rozhovore sa s výkonnou riaditeľkou združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia Dašou Karpelovou dozviete aj to:
V roku 2020 bolo na Slovensku preinvestovaných do internetovej reklamy 140 miliónov eur. O vývoji slovenského digitálneho trhu, ako aj o očakávaniach na rok 2021 sa rozprávala Katarína Hrnčárová z portálu Stratégie s riaditeľkou združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia Dašou Karpelovou.
Ako by ste zhodnotili vývoj návštevnosti slovenského internetu v roku 2020?
Ak by som to chcela zhodnotiť jednou vetou, poviem, že marec bol kráľom slovenského digitálu. V marci (nástup COVID-19) sme v rámci výskumu IABmonitor zaznamenali prudký nárast celkovej návštevnosti, keď počet reálnych používateľov zo Slovenska, ako aj zo zahraničia dosiahol rekordnú úroveň 4,7 milióna. V ostatných mesiacoch však žiadne výraznejšie zmeny nenastali. Čo sa týka čisto slovenskej návštevnosti (používatelia zo Slovenska), najsilnejším mesiacom bol január, čoho dôvodom mohli byť prichádzajúce parlamentné voľby. V porovnaní s rokom 2019 sme nezaznamenali poklesy v letných mesiacoch, keď návštevnosť zvyčajne klesá pre dovolenky. Tie sme si však v minulom roku až tak neužili.
Výrazne rástol tiež potenciálny reklamný priestor slovenských hráčov zapojených v IABmonitore, ktorý je daný počtom zobrazených stránok (Page Views – PV). Oproti roku 2019 vzrástol o 12 percent, za týmto rastom je predovšetkým rast PV z mobilných zariadení, ktorý dosiahol až 24 percent. Najviac sme browsovali v marci, októbri a decembri. Z hľadiska množstva času stráveného na internete bol najsilnejším mesiacom marec a po ňom nasledoval október, keď sa začala druhá vlna pandémie na Slovensku.
Ako zmenila pandémia konzumáciu obsahu na internete? Čo hovoria sociodemografické dáta?
Vieme posúdiť len dáta z nášho výskumu, pri ktorých musíme zmieniť, že nesledujeme vývoj návštevnosti naprieč všetkými hráčmi slovenského trhu. V IABmonitore nie sú zapojené nadnárodné platformy. Ak by sme sa pozreli na dáta slovenských hráčov, potom v rámci sociodemografického rozloženia k žiadnym zásadným zmenám nedošlo.
Čo sa týka konzumácie obsahu, v roku 2020 mu vládlo spravodajstvo. Táto kategória zaznamenala najviac používateľov a zároveň sme na ňom trávili aj najviac času. Na jedného používateľa to priemerne vychádza takmer na tri hodiny mesačne. Po ňom mala najviac používateľov kategória obchodu, nakupovania a prvú trojku uzatvára bulvár. Toto poradie však bolo identické aj v roku 2019.
Novinkou v IABmonitore bolo v roku 2020 zavedenie merania videoobsahu (stream). Ako by ste zhodnotili prvé výsledky návštevnosti slovenských médií aj v kontexte plánovania reklamy?
Do streamového merania máme zapojených 6 prevádzkovateľov. Aktuálne prebieha zapájanie domény MALL TV, zaregistrovali sme záujem od TA3 aj od spoločnosti FPD Media. Stream dosahuje 53-percentný reach na internetovej populácii, čo považujeme za dobrý výsledok, ktorý by mohol pozitívne ovplyvniť nárast investícií do videoreklamy. Zapojením ďalších hráčov by sa zásah videoobsahu mohol dostať na úroveň 60 percent a viac.
Minulý rok bol veľmi neštandardný a nevyspytateľný z hľadiska plánovania zadávateľov. Na odmeranie reálneho efektu si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Keďže v tomto roku je život v pandémii „nový normál“, očakávam vyrovnanejší vývoj z hľadiska preinvestovaných marketingových rozpočtov.
Pokračovanie v článku publikovanom 12. apríla 2021 na portáli o médiach, reklame a marketingu Strategie.sk.