Úvod / Tlačové centrum / IAB v médiách / Peniaze do digitálnej audioreklamy neprídu, keď im nevytvoríme podmienky

Peniaze do digitálnej audioreklamy neprídu, keď im nevytvoríme podmienky

Autor: Matej Kolarovský, predseda Správnej rady IAB Slovakia

Preferencie používateľského správania, ktoré čoraz viac, najmä u mladšej generácie, smerujú k obsahu „on demand“, jednoznačne audio formátom nahrávajú.

Zdroj: BigStock

Na Slovensku sa vytvoril veľký mediálny priestor

Za posledné dva roky sa slovenským online vydavateľom podarilo vybudovať veľmi slušný mediálny priestor v oblasti digitálneho audia. Existuje široká ponuka online stream rádií a za veľký fenomén považujem raketový rast slovenských podcastov. Úspech a rozvoj digitálnych audio formátov súvisí so zmenou používateľského správania, ktoré sledujeme v dlhodobejšom horizonte.

Všetci sme na mobiloch, a keď sa pozrieme okolo seba napríklad v MHD, prírode, fitku či na ulici, naozaj veľa ľudí má slúchadlá. Preferencie používateľského správania, ktoré čoraz viac, najmä u mladšej generácie, smerujú k obsahu „on demand“, jednoznačne audio formátom nahrávajú. Koncentrovaná pozornosť poslucháča pri konzumácii audio obsahu cez mobilné zariadenia je ďalším plusovým bodom nielen pre vydavateľov, ale i pre komunikáciu značky.

Navyše v uvoľnenej nálade, v čase relaxácie, je používateľ viac náchylný prijímať reklamné odkazy. Audio je zároveň oddychom od obrazoviek, ktorými sme presýtení v práci i v súkromí. A ako je to s reklamou?

Digitálny audio obsah značky prehliadajú

Aj keď máme priestor na cielenú a sofistikovanú reklamu, zadávatelia jej možnosti zatiaľ neobjavili a vydavateľom, ktorí prezentujú už veľmi slušné čísla počúvanosti, ako aj zaujímavú a bonitnú cieľovú skupinu, sa nedarí vytvorený digitálny audio obsah zmonetizovať.

Pritom už roky existuje reklamný formát, ktorý môže byť akýmsi základom pre podcastovú reklamu – rádiový spot. Mnohí vydavatelia však takýto spot do podcastov aktuálne nevedia umiestniť napriek tomu, že takéto technológie už existujú. Väčšina z nich poskytuje aj programatické možnosti nákupu a štatistiky.

Prvou lastovičkou je rádio Expres, v ktorom reklamu nakúpite programaticky aj v online rádiu. Som si vedomý, že technológie sú pre vydavateľov dodatočné investície. A vzhľadom na ich doterajšie finančné výsledky sú v ich implementácii viac ako opatrní.

Len ako príklad uvediem zopár zaujímavých štatistík z Veľkej Británie. 45,5 percent populácie počúva online audio a poslucháč strávi konzumáciou takéhoto obsahu neuveriteľných 12 hodín týždenne. V prípade mladšej cieľovej skupiny (15 – 24 rokov) je toto číslo ešte vyššie. V rámci výdavkov za rok 2017 UK deklaruje investície vo výške 35 miliónov libier do digitálneho rádia.

V roku 2019 sú odhadované výdavky vo výške 51 miliónov. Síce hovoríme o najväčšom európskom trhu, ale ak by tento formát neprinášal výsledky, je isté, že by sa v štatistikách výdavkov nezobrazoval.

Nevyužitý potenciál audio reklamy

Dlhodobo sa snažíme zatiaľ neúspešne využiť potenciál mobilnej reklamy na slovenských médiách. Rast mobilných reálnych používateľov na Slovensku zaznamenal 13 percent (december 2018/2017). V absolútnych číslach hovoríme o 2,8 milióna potenciálnych zákazníkov.

Zadávatelia využívajú najmä mobilnú video reklamu, ale narážame na nedostatok priestoru pre tento formát. Mobilný formát, ktorý by sme mohli bez problémov zmonetizovať, leží už pár rokov priamo pred nami – je ním práve digitálna audio reklama.

Na to, aby sme slovenský reklamný trh opäť posunuli, je potrebný dialóg a akcia v prvom rade medzi vydavateľmi, kreatívnymi agentúrami a mediálnymi agentúrami. Sme to my, kto musí priniesť klientovi správne riešenie, aby mohol vyskúšať na Slovensku zatiaľ stále „novinku“ – digitálnu audio reklamu – a začlenil ju do svojich mediaplánov, resp. do celkovej komunikácie značky.

Hlasovať v ankete: http://bit.ly/2HEcv1e

Článok bol uverejnený na portáli o médiach, reklame a marketingu Stratégie.sk 24. mája 2019.