Úvod / Tlačové centrum / IAB v médiách / Najväčší prieskum online reklamy. Ako sme ho robili?

Najväčší prieskum online reklamy. Ako sme ho robili?

Zmerať účinok display reklamy je možné pomocou výskumu Brand Lift.

Čo je to Brand Lift?

Brand lift výskum je spôsob ako vyhodnotiť display kampaň, ktorá mala za cieľ budovať znalosť značky. Pre jednoduché vysvetlenie ide o prieskum, ktorý sa realizuje pomocou dvoch vzoriek ľudí tzv. panelov. Následne sa porovnáva znalosť značky/produktu medzi týmto panelmi. Rozdiel znalosti medzi oboma panelmi určí celkový účinok display reklamy.

Čo je to panel a prečo potrebujeme dva panely?

Panel A obsahuje vzorku ľudí/panelistov z online panela Nielsen Admosphere, ktorí display reklamu (bannery, video) videli a teda boli zasiahnutí kampaňou.

Panel B obsahuje vzorku ľudí/panelistov z online panela Nielsen Admosphere, ktorí display reklamu (bannery, video) nevideli a teda neboli kampaňou zasiahnutí.

Informáciu o tom, ktorí užívatelia boli zasiahnutí kampaňou (cookies kampane) – reklamou značky pomocou bannerovej alebo video reklamy v našom prípade poskytol nezávislý ad-servingový nástroj Gemius DirectEffect, pomocou ktorého si značky štandardne merajú výkon internetovej reklamy a zároveň auditujú výsledky. Tento nástroj umožňuje priamu integráciu s online panelom Nielsen Admosphere, ktorý slúži na výber panelistov. Panelista alebo respondent je dobrovoľník, ktorý je registrovaný napríklad v slovenskom národnom paneli a následne je podľa presných kritérií zaradení do konkrétneho panela.

V oboch paneloch je približne rovnaký počet ľudí. V projekte IAB Slovakia bol približný počet 500 panelistov v každom paneli pre každú značku. Minimálny počet ľudí pre realizáciu výskumu je 300 respondentov pre každý panel.

Panelisti z obidvoch panelov odpovedali na rovnaké otázky týkajúce sa viacerých parametrov znalosti značky. Uvádzame príklady otázok, ktoré zodpovedali panelisti o danej značke/produkte:

– top of mind;

– celková spontánna znalosť;

– používanie značky;

– zaznamenanie reklamy na značku v poslednom mesiaci;

– miesto zaznamenania reklamy (tlač, rádio, televízia, internet, kino, vonku/billboard)

Týchto otázok môže byť samozrejme viac podľa konkrétnej potreby. Následne sa štatisticky vyhodnocujú a porovnávajú odpovede medzi týmto dvoma panelmi – panelom A a panelom B.

Kedy bola display kampaň úspešná?

V prípade úspešnej kampane nám vznikne nárast tzv. uplift znalosti značky.

Uplift je % nárastu znalosti značky/produktu pri porovnávaní panelu A (vzorka ľudí, ktorí display reklamu – bannery, video -videli) v porovnaní s panelom B (vzorka ľudí, ktorí display reklamu – bannery, video –  nevideli).

Prečítajte si: Ako dopadol najväčší slovenský výskum online display reklamy zameraný na znalosť značky?

Tento obsah vám prináša Research skupina IAB Slovakia, pod ktorej vedením bol výskum realizovaný.

Autor článku: Miroslav Pagáč, Digital Director, Zenith Slovakia
Článok  vyšiel na portáli Strategie.sk 12. marca 2020.