Brusel, 25. mája 2021
Napriek pandémii minulý rok trh s digitálnou reklamou v Európe rástol o 6,3% a dosiahol 69,4 miliardy Eur. Pozitívny rast výdavkov prichádza po roku plnom výziev spojených s COVID-19.
Vo všeobecnosti reklamné trhy citlivo reagujú na poklesy v ekonomike, ale tentokrát digitálna reklama zmenila historické trendy. Najväčšie európske digitálne združenie IAB Europe zverejnilo v rámci virtuálnej konferencie Interact štúdiu o európskych výdavkoch do online reklamy AdEx Benchmark 2020, ktorú realizuje IAB už 15ty rok na základe údajov zozbieraných z 28 európskych krajín. V roku 2020 sedem z nich zaznamenalo dvojciferný nárast celkových výdavkov do online reklamy. Najdynamickejšie rastúcim trhom bolo Turecko s 34,8% nárastom, ktoré sa tak zaradilo medzi top 10 trhov v kategórii reklamných výdavkov. Iba tri krajiny zaznamenali pokles výdavkov.
Aj napriek závažnosti situácie spôsobenej vírusom COVID-19 a následným ekonomickým dopadom, niektoré z najväčších trhov ako Taliansko, Španielsko, Francúzsko a Veľká Británia si dokázali udržať v solídny výkon. Nemecko, kde bol vývoj nakazených lepší ako u väčšiny ostatných krajín, zaznamenalo dvociferný 10,4%-ný rast reklamných výdavkov.
Sociálne siete a video rástli najvyšším tempom naprieč všetkými kanálmi. To bolo spôsobené najmä nárastom e-commerce, small business a návratom reklamných investícií v druhom polroku 2020. Social reklama dosiahla rast 15,9% a video dokonca 16,3%. Okrem toho display reklama vzrástla o 9,1%, search o 7,9%.
Zatiaľ čo podiel audio reklamy na celkovom reklamnom trhu zostáva pod 1%, stále predstavuje celkovú hodnotu vo výške 550 miliónov Eur. Po prvý krát sú v aktuálnej štúdii uvádzané aj čísla za audio segment..
Townsend Feehan, CEO, IAB Europe: “Despite an inconceivably challenging year, it is really encouraging to see such positive growth in 2020. This is a testament to the people, products and services that help steer and grow the digital advertising industry, even in the most exceptional circumstances. As an industry association that aims to support digital business, we have worked extremely hard throughout 2020 to provide insights into the impact of COVID-19 on investment levels, and to support our members through these challenging times. IAB Europe remains committed to working with our members, both corporates and national IABs, to lead political representation and promote industry collaboration to deliver frameworks, standards and industry programmes that enable business to thrive in the European market. We look forward to seeing how the industry will continue to evolve and develop in 2021.”
Daniel Knapp, Chief Economist, IAB Europe: “Digital advertising did not have a bad year in 2020, only a bad quarter. We saw rapid recovery already setting in in Q3 before double-digit growth in Q4. A strong reliance on performance channels during the height of lockdown was complemented with a fast redeployment of branding activity, in particular through digital video. The events of 2020 have fast-forwarded long-term socio-economic transformations that are altering how people consume and how companies operate. This provides a fertile ground for digital advertising and we expect the sector to accelerate its growth in 2021. ”
Štúdia AdEx Benchmark zahŕňa údaje z nasledujúcich online reklamných formátov: “Display”, “Search” a “Classifieds and Directories”. Rast týchto reklamných formátov podporilo rastúce využívanie všetkých zariadení (PC, mobil, tablet) a zmena vzorcov správania sa pri konzumácii informácií.
Kompletná štúdia bude publikovaná do konca júna.
Stiahnite si štúdiu:
Štúdia AdEx Benchmark 2020
Oficiálna tlačová správa IAB Europe:
IAB Europe’s AdEx Benchmark 2020 Study Reveals European Digital Advertising Market Achieved Positive Growth in 2020