Investície do internetovej
reklamy na Slovensku
za 1. polrok 2025

Výdavky do digitálnej reklamy na Slovensku dosiahli za 1. polrok 2025 7% rast

V absolútnej hodnote sa na Slovensku preinvestovalo do digitálnej reklamy 111mil. Eur. Združenie IAB Slovakia vydáva správu o výdavkoch na polročnej báze.

111 MIL €
Investície do digitálnej reklamy
na Slovensku v 1. roku 2025

Potvrdili sa očakávania – digitál stále rastie ale pomalšie ako v predchádzajúcom období

V raste výdavkov sme sa dostali na úroveň spred dvoch rokov a to na 7%. Aj podľa predikcií IAB Europe, výdavky v roku 2025 predpokladajú nižší rast ako v roku 2024, konkrétne na úrovni 6,5%. Jedným z hlavných dôvodov je ekonomická neistota, respektíve zavedenie ciel USA.

vývoj výdavkov do internetovej reklamy za prvé polorky 2022-2025
“Dosiahnutý 7% rast je ťahaný výdavkami do nadnárodných platforiem ako sú Facebook či Google. Na Slovensku je badať opatrnosť zadávateľov z hľadiska míňania marketingových rozpočtov. Táto neistota vyplýva z vysokej inflácie, zmien v daňovom systéme, ako aj konsolidačné opatrenia štátu. Toto môže vyvolávať efekt presúvania časti rozpočtov z brandawareness kampaní do výkonnostných kanálov. Nedávny prieskum medzi predstaviteľmi digitálnych agentúr naznačuje, že skutočnú situáciu nám odhalí až druhý polrok, v ktorom sú výdavky do reklamy radikálne vyššie vzhľadom na vianočné obdobie. Aktuálne zatiaľ citeľné škrty necítiť. Ale zmeny ako vyššia DPH, či ďalšia konsolidácia môžu mať výraznejší vplyv na spotrebu obyvateľstva práve v druhom polroku.” Daša KarpelováExecutive Director, IAB Slovakia
Dasa Karpelova

S najväčším rastom skončila video reklama, pokles zaznamenala riadková inzercia a affiliate reklama

Z hľadiska úspešnosti reklamných formátov dominovala video reklama, ktorá zaznamenala až 21% rast. Jej podiel na celkových výdavkoch je 22%. Podiel na celkovej display reklame 38%.

“Rast video reklamy neprekvapuje. Je prepojený najmä s investíciami do Youtube a Facebooku. Video podľa AdEx správy od IAB Europe malo v roku 2024 jeden z najvyšších rastov. Ten je spájaný s reklamou na sociálnych sieťach a video reklamou v connected TV. Predpokladám, že rozvojom reklamného trhu v rámci „televíznych“ online platforiem na slovenskom trhu tento rast video reklamy v budúcnosti ešte akceleruje.” Daša KarpelováExecutive Director, IAB Slovakia
Dasa Karpelova

Druhý najvyšší rast 9% zaznamenala reklama vo vyhľadávaní a následne digitálna audio reklama so 7% rastom. Tá však má stále len 1% podiel na celkových výdavkoch. Natívna reklama sa zastabilizovala na úrovni 6,7mil. Eur a jej rast v budúcich obdobiach už nemožno očakávať na dvojcifernej úrovni.

Tabuľka č.1 – Vývoj výdavkov podľa digitálnych formátov, medziročné porovnanie s 1HY 2024 a podiel jednotlivých formátov na celkových výdavkoch v 1HY 2025.

REKLAMNÝ FORMÁT1 HY 20251HY 2024ZMENA% PODIEL
Non video display38 532 495 € 36 371 102 €+ 6%35%
Paid for search 22 967 021 €21 070 661 €+ 9%21%
Video display23 967 263 €19 855 798 €+ 21%22%
Classifields and directories15 459 402 €16 516 714 €– 6%14%
Native6 794 191 €6 634 193 €+ 2%6%
Other3 604 738 €3 528 096 €+2%3%
● Affiliate reklama1 510 886 €1 573 840 €– 4%1%
● Digitálna audio reklama1 552 479 €1 444 750 €+ 7%1%
Total111 325 110 €103 976 564 €+ 7%100%
“Za poklesom riadkovej inzercie možno hľadať jednak mierne zmeny na trhu práce, pracovné portály hlásili pokles zverejnených pracovných ponúk, ale aj najnižší počet dokončených nových bytov za posledných 9 rokov, čo mohlo mať dopad na inzerciu na realitných portáloch. Z hľadiska autobazárov mal negatívny dopad na počet zverejnených ponúk vývoj predaja nových áut na Slovensku, ktorý medziročne klesol zhruba o 4%. Navyše vzhľadom na zvyšujúcu sa DPH sa predaje aj ojazdených automobilov realizovali koncom roka 2024, kedy riadková inzercia zaznamenala výrazný rast.” Daša KarpelováExecutive Director, IAB Slovakia
Dasa Karpelova

Programmatic display reklama s 12% rastom

Rast programmatic reklamy korešponduje s investíciami do nadnárodných hráčov. Podľa definície IAB Slovakia zahŕňa všetku reklamu, ktorá bola nakupovaná akýmkoľvek automatizovaným spôsobom. Čiže do programmatic výdavkov sú zahrnuté investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads. 79% celkovej display reklamy sa dnes nakupuje programmaticky.

Výdavky do reklamy na slovenských médiách medziročne klesli o 4%

V rámci slovenských vydavateľov zaznamenali pokles v prvom polroku príjmy z dvoch reklamných formátov: non-video display a riadková inzercia.

“Za poklesom non-video reklamy na slovenských médiách stojí v prvom rade menej reklamného priestoru oproti rovnakému obdobiu minulého roka, kedy sme zaznamenali také udalosti ako prezidentské voľby, voľby do EU parlamentu ako aj májový útok na premiéra. Tieto udalosti zvyšovali záujem čitateľov. Práve pokles programmatic display reklamy ako aj riadkovej inzercie, ktorá má druhý najvyšší podiel na celkových výdavkoch do slovenských digitálnych médií spôsobili medziročné oslabenie reklamných príjmov slovenských vydavateľov.” Katarína BartošováObchodná riaditeľka, Ringier Slovakia Media

Na stiahnutie

Vysvetlivky

  • Non-video display – bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick
  • Paid-for-search advertising – reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania
  • Video display – video reklama
  • Classifieds and directories – kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia
  • Natívna reklama – natívna reklama, natívna video reklama a PR – tvorba, uverejnenie a distribúcia na stránke vydavateľa a sociálnych sieťach. Patria sem natívne články, PR články, súťaže, SEO články, in-feed reklama, odporúčacie boxy, vrátane vedľajších nákladov na výrobu: napísanie článku, fotoprodukcia, videoprodukcia. Patrí sem aj natívna video reklama –  natívne video je video vyprodukované redakciou/vydavateľom na mieru pre konkrétneho zadávateľa.
  • Other – email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship, digitálna audio reklama v ktorej sú zahrnuté: reklama umiestnená v podcastoch, v digitálnom rádiu, na stream platformách
  • Programmatic tvoria investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads
  • Výdavky do online reklamy sú deklarovanými výdavkami členov IAB Slovakia v media net – net hodnote a kvalifikovaným odhadom AdEx skupiny združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupci agentúr i médií. Odhad výdavkov do globálnych platforiem akými sú Google, Meta, či iné, reflektuje prevažne výdavky najsilnejších inzerentov v rámci SR. Monitorovať a odborne odhadnúť  všetky investície odhadom od niekoľko desiatok tisíc menších inzerentov, do globálnych reklamných platforiem je z technického hľadiska mimoriadne náročné, preto sa reálne výsledky môžu odlišovať.

Newsletter

Čerstvé informácie
zo sveta digitálnej reklamy