Úvod / IABmonitor / Návštevnosť slovenského internetu v roku 2021

Návštevnosť slovenského internetu v roku 2021

Podľa aktuálnej Správy o návštevnosti slovenského internetu za rok 2021 penetrácia internetu dosiahla na Slovensku úroveň 79% – toľko obyvateľov Slovenska vo veku 12 až 79 rokov využíva internet. Inými slovami  8 z 10 Slovákov v danom vekovom rozpätí bolo online. Reach internetovej populácie oproti roku 2020 narástol o 2%. Celkovo bolo online 3,6 mil. Slovákov.

Koľko internetových užívateľov navštevuje slovenské médiá?

Pri vývoji návštevnosti vychádzame z dát IABmonitora, ktorého reach v roku 2021 dosiahol 87%. 9 z 10 online Slovákov navštevuje slovenské weby. To znamená, že 87% z celej slovenskej internetovej populácie navštevovalo stránky zapojené do merania IABmonitor. 

V priemere za rok 2021 mesačne navštívilo stránky merané v IABmonitore 3,2 milióna Slovákov. Z hľadiska zariadení stále vedie návštevnosť cez počítače avšak každoročne sa sa jej mobilná návštevnosť približuje a rastie. Najväčší nárast v roku 2021 zaznamenala návštevnosť cez tablety (10%).

Treba vziať do úvahy, že v meraní nie sú zahrnuté nadnárodné stránky (sociálne siete, Google), ktoré užívatelia navštevujú primárne cez mobily.

V ktorom mesiaci bola návštevnosť najvyššia?

Najsilnejším mesiacom v návštevnosti bol december, čo mohlo súvisieť s prichádzajúcimi Vianocami ako aj s vyhľadávaním informácií ohľadne novej mutácie vírusu Covid 19 – Omikron.

Graf č.1: Vývoj mesačnej celkovej návštevnosti (SK + zahraničie) a slovenskej návštevnosti (z SK)

Zdroj: IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia

Charakteristika a online správanie Slovákov

Na Slovensku je online viac mužov ako žien. Tento rozdiel je však nepatrný 0,35%. Zastúpenie žien a mužov na slovenských stránkach je takisto takmer identické, prevládajú muži o 0,35%.

Na všetkých platformách majú najväčšie zastúpenie návštevníci so stredoškolským vzdelaním s maturitou, tvoria takmer 40% podiel. Po nich nasledujú ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

Najväčšiu skupinu užívateľov tvorili návštevníci vo vekových kategóriách 25-34 a 35-44 rokov.

V porovnaní s rokom 2020 sme na všetkých platformách zaznamenali pokles mesačne stráveného času slovenským návštevníkom. Najväčší pokles zaznamenala platforma PC, v roku 2021 sme na nej trávili o takmer hodinu a pol menej času.
Spomedzi platforiem najviac času trávi návštevník prezeraním stránok cez mobilné zariadenia (takmer 5 hodín).
Pod veľké množstvo stráveného času sa v roku 2020 na slovenských weboch podpísal najmä COVID-19, ktorý v priebehu roka bol pre ľudí témou číslo jedna. Vyhľadávali sme informácie, zaujímali sa o vývoj a opatrenia, ktoré sme sledovali najmä na lokálnych médiách. V roku 2021 tento záujem opadol a to bolo najväčším dôvodom poklesu stráveného času.

Vrámci stráveného času bol najsilnejší január. Po ňom nasleduje marec, ktorý bol druhým najsilnejším mesiacom aj v roku 2020. Tretím najsilnejším mesiacom 2021 bol november, čo mohli spôsobiť prichádzajúce Vianoce, ale i Omikron.

Najvyššiu návštevnosť aj najviac stráveného času zaznamenalo spravodajstvo.

Tak ako v roku 2020, aj v roku 2021 trávil slovenský návštevník najviac času na “Spravodajských médiách”. Do prvej desiatky sa tento rok nedostala kategória “Hry”, ktorú nahradila kategória  “Freemailové služby”, pod ktorou sú zaradené mailingové služby prevádzkovateľov Zoznam, Ringier Axel Springer, NMH či Petit Press.

Na prvej priečke v rámci návštevnosti sa tak ako minulý rok umiestnila kategória “Spravodajské médiá”. Ostatné kategórie si buď udržali svoju pozíciu alebo šlo len o posun hore alebo dole o jedno miesto.
Novinkou  v top 10 sú “Záujmové servery”, ktorým narástla návštevnosť až o 92%. Za týmto nárastom stojí najmä zvýšená návštevnosť stránok zahradkar.pluska.sk (+36%) a tojenapad.dobrenoviny.sk (+31%). S druhým najväčším rastom skončila kategória “Ekonomika, financie a právo”.

Najnavštevovanejšie sú Aktuality.sk 

Prvých päť priečok z hľadiska návštevnosti ostalo v roku 2021 nezmenených. Výrazne si v minulom roku polepšila heureka.sk, ktorá sa z 10. miesta dostala na 6.miesto. Čo sa týka návštevnosti zaznamenala aj najvyššie percento rastu. Druhý najväčší rast malo médium pluska.sk.

Tabuľka č.1 – Poradie najnavštevovanejších médií za rok 2021 zoradené zostupne podľa parametra RU SK TOTAL – reálni užívatelia zo Slovenska na všetkých platformách

Zdroj : IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia, parameter RU SK TOTAL, PV SK TOTAL, ATS – priemerný strávený čas užívateľom. Vypočítané ako priemerné mesačné hodnoty 2021. Porovnanie umiestnenia podľa RU SK TOTAL s rokom 2020.

Najsilnejší prevádzkovateľ je Ringier Axel Springer

V prvej trojke prevádzkovateľov podľa návštevnosti nastala v porovnaní s rokom 2020 zmena na treťom mieste. Polepšilo si vydavateľstvo News and Media Holding, ktoré zosadilo z tejto priečky Petit Press.

Výraznejšie zmeny nastali na 9. a 10. mieste, obsadili ich noví prevádzkovatelia, ktorí v roku 2020 v Top 10 rebríčku nefigurovali. Heureka shopping zosadila z 9. miesta Radima Smičku, ktorý prevádzkuje bazos.sk a FPD media posunula z 10. priečky spoločnosť Global 24 (predtým Internet.sk), ktorá počas roka 2021 vyradila z merania IABmonitor stránky rodinka.sk a zdravie.sk.

Tabuľka č. 2 – Poradie prevádzkovateľov médií za rok 2021 zoradené zostupne podľa počtu reálnych užívateľov z SK

Zdroj : IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia, parameter RU SK TOTAL. Vypočítané ako priemerné mesačné hodnoty 2021 a 2020. % zmena = porovnanie podľa RU SK TOTAL s rokom 2020.

Takmer 6 z 10 online Slovákov chodí na slovenský video obsah

Meranie stream bolo spustené v máji 2020. Aktuálne je doň zapojených 7 prevádzkovateľov: News and Media Holding, Zoznam, Mac TV, Markíza Slovakia, Mafra Slovakia, FPD Media a Ringier Axel Springer. Zásah IABmonitor stream sa medziročne zvýšil o 3%.

Online video obsah zasahuje už 56 percent slovenskej internetovej populácie.

Detailnejšie údaje  o návštevnosti nájdete v kompletnej správe o návštevnosti slovenského internetu za rok 2021.

 

Zaujímavé linky:
IABmonitor online – verejné dáta
Mesačné správy o návštevnosti
Chcete zapojiť vaše médium do IABmonitora alebo odoberať kompletné dáta, ktoré vám umožnia efektívne plánovať reklamu na slovenských médiách?

Vývoj návštevnosti slovenského internetu v roku 2020

Na stiahnutie infografiky:

Čo vieme o návštevníkovi slovenských online médií?
Aktuálne údaje o slovenskom video obsahu.