Investície do internetovej
reklamy na Slovensku
za prvý polrok 2024

Výdavky do digitálnej reklamy dosiahli na Slovensku 12%ný rast. V prvom polroku roka 2024 bolo do internetovej reklamy preinvestovaných v absolútnej hodnote 104 miliónov Eur.

Združenie IAB Slovakia vydáva správu o vývoji výdavkov do internetovej reklamy na polročnej báze.

104 MIL €
Investície do digitálnej reklamy
na Slovensku v prvom polroku 2024

V medziročnom porovnaní 12%ný rast dosiahli aj výdavky na médiách slovenských vydavateľov. K nárastu ich príjmov prispeli aj investície smerované do politických kampaní ako voľba prezidenta Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu. Slovenským vydavateľom sa darilo v programmatickej reklame. Zaznamenali vyšší dopyt, čo malo vplyv aj na zvýšenie jednotkovej ceny.

Výsledok prvého polroka 2024 do značnej miery ovplyvňuje aj rast výdavkov smerujúcich nadnárodným hráčom.

K pozitívnemu trendu v roku 2024 prispeli aj ekonomické faktory ako pokles inflácie a navráteniu sa k hodnotám zo začiatku roka 2022, zastabilizovanie úrokových sadzieb. Prognózy naznačujú, že v tomto roku Slovensko dosiahne aj vyšší rast HDP. 

“Slovenský trh dosiahol v prvom polroku rast nad očakávania. Podľa predikcií IAB Europe sa celkovo za európsky reklamný digitálny trh očakáva rast na úrovni 8,1%. Keď vezmeme do úvahy, že druhý polrok vzhľadom na vianočné kampane býva silnejší, pravdepodobne sa na slovenskom trhu dočkáme naozaj výrazného rastu pre rok 2024.” Daša Karpelováriaditeľka IAB Slovakia
Dasa Karpelova
Vydavky do internetovej reklamy 2024

Prehľad výdavkov do internetovej reklamy na Slovensku v prvom polroku 2024 si môžete tiež pozrieť v prehľadnej infografike.

S najvyšším rastom skončili výdavky do audio digitálnej reklamy, riadkovej inzercie a natívnej reklamy

Digitálna audio reklama (+59%) neustále rastie. V absolútnej hodnote však táto reklama dosahuje zatiaľ len objem na úrovni 1,4mil. Eur.

“Verím, že začiatok monitorovania podcastov na pôde IAB Slovakia prinesie väčšiu transparentnosť v rámci neustále sa rozvíjajúceho slovenského podcasterského trhu. Agregácia podcastových dát uľahčí mediálne plánovanie a zatraktívni tento digitálny mediálny kanál v očiach inzerentov, čo bude mať za následok postupné navyšovanie výdavkov do audio digitálnej reklamy.” Zuzana ČubríkData Strategy Director(ka) DIGILINE
Zuzana Čubrík Digiline

Riadková inzercia (+24%) si dlhodobo udržiava svoj kontinuálny rast. Oproti predchádzajúcemu obdobiu je dokonca tento rast vyšší o 11 percentuálnych bodov. K tomuto pozitívnemu trendu prispieva najmä trh pracovných ponúk, aj vzhľadom na historicky najnižšiu nezamestnanosť od konca roka 2022 dosiahnutú v prvom štvrťroku 2024 (5,6%), čo predstavuje vyššiu ponuku práce ako dopyt. Rovnako rastú aj segmenty auto-moto či realitný trh, na ktorom aktuálne ponuka prevyšuje dopyt aj vzhľadom na vysoké úroky v prípade hypoték.

Výrazný rast (+18%) zaznamenala aj natívna reklama. K jej rastu môže prispievať aj rast mediálneho priestoru, ktorý súvisí s rastom návštevnosti médií zameraných práve na natívne spolupráce.

Najvyšší rast:

Digitálna audio reklama+ 59%
Riadková inzercia+ 24%
Natívna reklama+ 18%

Najväčší podiel na celkových výdavkoch majú display vrátane video reklamy (spolu až 54%) a vyhľadávanie 

Vývoj výdavkov do reklamy za jednotlivé formáty za prvý polrok 2024

REKLAMNÝ FORMÁT1.polrok 20241.polrok 2023ZMENAPODIEL
Non video display36 371 102 €32 747 701 €11 %35 %
Paid for search21 070 661 19 692 207 €7 %20 %
Video display19 855 798 18 535 146 €7 %19 %
Classifields and directories16 516 714 13 267 414 24 %16 %
Native6 634 193 3 231 599 18 %6 %
Other3 528 096 €3 231 599 €9 %3 %
● Affiliate reklama1 573 840 €1 528 000 €3 %2 %
● Digitálna audio reklama1 444 750 €909 012 €59 %1 %
Total103 976 56493 087 99012 %100 %

Podiel video reklamy na celkovom display je na úrovni 35%. Programmaticky sa nakupuje väčšina display reklamy (až 79%).

V prvom polroku 2024 dosiahla programmatická reklama rast na úrovni 10%. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.

Na stiahnutie

Vysvetlivky

  • Non-video display – bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
  • Paid-for-search advertising – reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;               
  • Video display – video reklama;
  • Classifieds and directories – kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
  • Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety – odporúčacie boxy, In feed reklama, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick ak spĺňa charakteristiku natívnej reklamy;
  • Other – email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship, digitálna audio reklama v ktorej sú zahrnuté: reklama umiestnená v podcastoch, v digitálnom rádiu, na stream platformách;
  • Programmatic tvoria investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.
  • Výdavky do online reklamy sú deklarovanými výdavkami členov IAB Slovakia v media net – net hodnote a kvalifikovaným odhadom AdEx skupiny združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupci agentúr i médií.
  • Odhad výdavkov do globálnych platforiem akými sú Google, Meta, či iné, reflektuje prevažne výdavky najsilnejších inzerentov v rámci SR. Monitorovať a odborne odhadnúť  všetky investície odhadom od niekoľko desiatok tisíc menších inzerentov, do globálnych reklamných platforiem je z technického hľadiska mimoriadne náročné, preto sa reálne výsledky môžu odlišovať.
Newsletter

Čerstvé informácie
zo sveta digitálnej reklamy