AI v marketingu: Pomocník, nie náhrada. Čo si o tom myslia slovenské agentúry?
Rozmach umelej inteligencie (AI) zásadne mení podobu marketingu, no nie jeho podstatu. AI umožňuje reálny posun v každodennej práci marketérov.
Prinášame anketu medzi zástupcami popredných slovenských agentúr, ktorí nám odpovedali na tri kľúčové otázky o tom, ako vnímajú vplyv AI na svoju prácu a budúcnosť marketingových profesií.
Aký vplyv má AI na prácu marketérov a priebeh kampaní?
“Nerobíme inú prácu, ale robíme ju inak, rýchlejšie a kvalitnejšie. Pri zadávaní úloh sa už nerozprávame len s kolegami či dodávateľmi, ale aj s AI nástrojmi, ktoré sa stávajú našimi užitočnými partnermi. Netvoríme všetko od nuly, ale skôr skladáme, prepájame a vyhodnocujeme to, čo nám nástroje ponúknu ako východisko.” Roman KollárClient Service Team Leader, MDS

“V procesoch prípravy kampaní AI pomáha pri analyzovaní historických výsledkov kampaní a výsledkov podobných kampaní. Vďaka tomu vieme kvalitnejšie plánovať na strategickej aj taktickej úrovni. Vďaka nej ľahšie získavame poznatky o správaní zákazníkov a trhu ako takého, buď cez rozhovory so syntetickými klientskými persónami, alebo deep researchom trhu. Pri vyhodnocovaní a manažovaní kampaní pomáha pri hľadaní súvislostí a poznatkov v reálnom čase vo veľkom objeme kampaňových dát tečúcich do powerBI a iných BI nástrojov. Pracujeme na ideách ako úplne prekopať spôsob reportovania kampaní vďaka AI.” Vlado CintulaHead of Roiblu

“Platí, že AI dokáže rozšíriť schopnosti a výkon šikovných ľudí, agentúr, či klientov. Dnes sú zásadným trendom AI agenti. Prácu s nimi si možno predstaviť podobne ako linku vo výrobných podnikoch, pri ktorej sú riadiaci operátori. Firmy, ktoré majú jasné procesy dokážu pomocou AI agentov takéto “výrobné linky” postaviť a budú potrebovať marketérov, ktorí budú riadiť očakávaný výsledok. Takíto ľudia by mali byť technicky zruční a multidisciplinárni.” Rudolf HricManaging Director, Basta digital

“Zrýchľuje sa čas výskumu, analýzy a vyhodnocovania dát. Zjednodušuje sa hľadanie zahraničných trendov a inšpirácií na všetko. Vývoj je extrémne rýchly. Jednotlivé AI nástroje vydávajú nové verzie, ktoré riešia problémy, po ktorých užívatelia volali. Napríklad novinka Veo 3 od Google je absolútny gamechanger v oblasti tvorby videa.” Roman HeltPerformance Director, ui42

“Platformy ako Google a Meta používali machine learning dávno predtým, než sa AI stalo buzzwordom. Dnešné kampane sú natoľko komplexné, že bez AI by nebolo možné ich efektívne spravovať. Výkonnostný marketing prešiel výraznou zmenou za posledných 10 rokov. Dnes ide o komplexný ekosystém s hlbokou integráciou AI, ktorá sa neustále zlepšuje. Príkladom je najnovší typ kampane v Google Ads – AI Max. – vyhľadávacia kampaň, ktorá pridáva ďalšiu vrstvu (layer) automatizácie, umožňuje objaviť nové výrazy, na ktoré by sme manuálne pravdepodobne nikdy nebidovali.” Denis RakPerformance Director, Digiline

Ako konkrétne využívate AI? Kde je ešte potrebný ľudský faktor?
“AI v prípade niektorých klientov využívame napríklad na automatizované odpovedanie na komentáre, na recenzie v Google business profiloch, samozrejme s ľudskou kontrolou. V exekutívnych činnostiach agentúry AI využívame na poznámky a zápisy zo stretnutí, na automatizáciu jednoduchých repetitívnych činností. Z kreatívneho hľadiska nám pomáha pri vytváraní jednoduchých videí, grafiky či detailnejších textoch. Ľudský faktor je stále nenahraditeľný. AI berieme viac ako pomocníka než samostatnú jednotku.” Rudolf HricManaging Director, Basta digital

“Promptovanie, testovanie, overovanie a multiplikácia promptov vo veľkom objeme na veľkom počte projektov je kľúčová. V tomto majú agentúry obrovský náskok, keďže pomerne veľké tímy sa s AI “hrajú” denne na 100+ projektoch. Každá vyššie spomínaná činnosť vyžaduje ľudskú silu.” Roman HeltPerformance Director, ui42

“AI je full-service asistent za pár desiatok eur mesačne. Pri jej využívaní nemožno zabúdať na etiku a nebrať výstup od AI ako finálny. AI nám vie nám pomôcť s kontrolou gramatiky, štylistiky e-mailov či reklamných textov, prispôsobiť tone of voice. Pomáha nám pri definovaní cieľovej skupiny, na základe produktu a jeho charakteru navrhne persóny, ktoré by nás možno nenapadli. S AI objavujeme potenciálne „hooky“ pre video kreatívy, obzvlášť v dnešnej dobe rýchlej konzumácie obsahu na sociálnych sieťach, kde je cieľom uchmatnúť aspoň trochu pozornosti. Vie asistovať pri tvorbe skriptov, čítaní kódu a v ďalších oblastiach. Finálny výstup a kontrola sú vždy na človeku z agentúry.” Denis RakPerformance Director, Digiline

“Používame AI od automatickej tvorby zápiskov z meetingov, cez prípravu sumárov naprieč dlhými mailovými vláknami, až po deep research pri plánovaní stratégií. Ľudský faktor ale zostane potrebný pri kreatívnych úlohách a pri rozhodovaní. AI pomáha efektívnejšie získať a spracovať dáta ako podklady pre rozhodnutia, ale vzhľadom na to, že nie je kreatívna, nedokáže (zatiaľ) dostatočne komplexne uvažovať a nemá intuíciu. Rozhodnutia zostávajú na ľuďoch. A samozrejme klienti vždy budú radšej komunikovať s ľudským accountom na strane agentúry, než s AI.” Vlado CintulaHead of Roiblu

Nahradí AI niektoré tradičné marketingové roly, ak áno ako?
“Myslím si, že AI v blízkej budúcnosti bude nahrádzať skôr jednotlivé činnosti než roly. Rola marketérov sa bude meniť z tvorcov na koordinátorov alebo orchestrátorov výsledku.” Rudolf HricManaging Director, Basta digital

“Tak, že ich vyvinie do nových rolí. Komplexnejších, dôležitejších pre impact na biznis svojich zverených projektov. Manuálna práca sa nahradí rozhodovacou a kontrolingovou. Objem sa znásobí a kto tempu nebude stíhať, zostane zabudnutý.” Roman HeltPerformance Director, ui42

“Kto sa naučí AI používať a naďalej sa vzdelávať v jej možnostiach, o prácu nepríde. AI je potrebné kontrolovať, usmerňovať a v neposlednom rade aj využívať eticky. To znamená, že nie všetko by sme mali do AI nástrojov „nalievať“. S citlivými, či už osobnými, alebo biznis dátami by sme mali pracovať hlavne my sami, pretože nikdy nevieme, na čo môžu byť tieto dáta následne použité.Tvorba stratégií preto bude vždy vyžadovať ľudský faktor.” Denis RakPerformance Director, Digiline

“Nemyslím si (aspoň zatiaľ:), že AI nahradí konkrétne marketingové roly. AI reálne neberie prácu, ale mení jej povahu a výrazne ju zrýchľuje. Keď niekto dnes nie je schopný postaviť dobrú stratégiu, tak ani s použitím AI nevymyslí stratégiu s pridanou hodnotou. Jednoducho povedané, AI nahradí rutinu, ale nie pridanú hodnotu. V každom prípade nám prácu, ktorú dnes robíme napr. 4-ia, nezoberie AI, ale človek, ktorý používa AI zoberie prácu tým trom, ktorí AI používať nezačnú…” Branislav JankovičDigital Director, MDS

“Z krátkodobého alebo strednodobého pohľadu nie sú vyslovene ohrozené niektoré tradičné marketingové role. Napríklad aj copywriting tvorený AI sa dá časom rýchlo rozoznať (stačí mať načítaných veľa AI copytextov) a omrzí. Ani plannerov zatiaľ nenahradí, ani špecialistov. Ani projektových manažérov. Ani kreatívcov. Zefektívnenie procesov môže spôsobiť, že firmy zistia, že nepotrebujú piatich projekťákov, ale postačia traja (aj keď si nemyslím, že primárne kvôli AI budú agentúry vyhadzovať ľudí).” Vlado CintulaHead of Roiblu

Ešte stále sme len na začiatku
AI neberie prácu marketérom, ale mení spôsob, akým ju robia. Pomáha rýchlejšie tvoriť, analyzovať, testovať a vyhodnocovať. No bez schopnosti klásť správne otázky, nastavovať stratégie a rozumieť ľudskému správaniu by boli aj tie najlepšie nástroje len nevyužitým potenciálom. Ako to zhrnul jeden z našich respondentov:
„AI nahradí rutinu, ale nie pridanú hodnotu.“
Ak vás zaujali odpovede ohľadne konkrétnych príkladov využívania nástrojov AI v digitálnom marketingu a chcete ich začať používať naprieč rôznymi digitálnymi disciplínami, príďte na DIMAQ, intenzívny kurz pre marketérov.
V blížiacej sa edícii, ktorá začína 17. septembra sa zameriame práve na to, v ktorých oblastiach (ako napríklad content, dáta, PPC, social, SEO, e‑commerce) dokáže AI výrazne pomôcť, ako s ňou efektívne pracovať a zároveň na čo si dať pozor. Ukážeme si reálne nástroje, príklady a overené postupy, ktoré vám pomôžu AI správne integrovať do každodennej práce.