Úvod / Tlačové centrum / IAB v médiách / Slovenské médiá majú nové etické pravidlá. Zabránia kradnutiu obsahu

Slovenské médiá majú nové etické pravidlá. Zabránia kradnutiu obsahu

Autor: Martin Hodás

Previnilci môžu prísť o dáta dôležité pri predaji inzercie.

Združenie slovenských prevádzkovateľov webov IAB Slovakia potvrdilo zmenu svojho Kódexu preberania obsahu na internete. Nové znenie, ktoré má zabezpečiť korektné preberanie obsahu naprieč internetovými médiami, bolo oficiálne prijaté na konci mája.

Zavádza konkrétne požiadavky na formu zdrojovania článkov, ako aj postihy za jeho nedodržiavanie. Platí pre všetky weby zaradené do auditu návštevnosti IABmonitor, združenie však dúfa, že jeho príklad do svojej praxe prevezmú aj ostatné internetové stránky.

Reakcia prišla po dvoch dôležitých udalostiach:

  • Začiatkom roka došlo k zmene zloženia Etickej komisie, ktorá na dodržiavanie Kódexu dohliada.
  • V marci Denník N zverejnil sťažnosti viacerých médií na server Startitup a jeho podportál Fontech ohľadom preberania informácií z iných stránok.

Medzi prijaté zmeny patrí nutnosť uvedenia zdroja aj s odkazom už v prvých piatich vetách textu. Ak médium poruší kódex trikrát v priebehu polroka, môže mu byť dočasne odobratý prístup k oficiálnym dátam z merania návštevnosti IABmonitor, ktoré sú dôležitým podkladom pri predaji inzercie. Opakované previnenia môžu viesť až k vylúčeniu prevádzkovateľa média zo združenia.

Kódex preberania obsahu na internete platí už od roku 2015, detailnejšie sa však nevenoval konkrétnym postihom. „Vznikali tak situácie, keď sa niektorí prevádzkovatelia oprávnene cítili vykrádaní a iní, naopak, získavali čítanosť na základe neraz až drzého odkopírovania cudzieho textu od slova do slova. Tieto praktiky už bolo treba konečne riešiť,“ uviedol predseda etickej komisie IAB Slovakia Adam Zavřel.

Článok bol uverejnený na portáli o aktuálnych správach o dianí vo svete IT, smartphonov, počítačov a internetu Živé.sk 3. júna 2019.